Tuesday, July 7, 2009

Al-kisah Adani dan Pulut kuning (seram dan benar)

Bebenorr nyerr kisah ni aku maleh nak layooo dalam blog ni..tp..demi tuk tatapan para pelayan cerita2 blog aku ni... lebih baik aku cerita..buat2 pedoman dan ikhtibar di hari2 yang mendatang. Supaya korang tak terkena dan di jauhi dari terkena macam aku dan baby ku ini...

Al-kisah adani dan pulut kuning ni kita mulakan ye...

cam gini..2 minggu lepas iaitu hari selasa... di suatu malam yang sunyi sepi hanya terdengar nyalakkan anjing cina depan rumah aku tu..dok menyalak pasal apa hentah..jam menunjukkan pukul 3pagi lebih ler.. aku terjaga dari tidur... ermm aku macam terkejut aje.. aku dapat rasakan ada suara bagi tahu kat aku mcm ni ayat dia ...aku ingat satu2 ayat tu sampai sekarang "BILA TIBA SATU TARIKH AKAN BERLAKU SESUATU PADA ANAK KAMU" macam tu laa sebijik...lepas terjaga dari tidur tu..fikiran aku terus teringat pulut kuning dan nek moh... lepas berfikir dalam 5 minit aku sambung tidur balik sambil menyusu kan adani.. sampai terlelap...

kisah yang berlaku aku tak ceritakan pada sesiapa..aku diamkan aje...

hari khamis... pengasuh aku call cakap adani tak nk minum susu..masa tu dah pukul 3 petang.. aku pikir2..tak pe laa kak karang kul 5 aku ambik laa.. pastu..aku call kul 4.30.. k.asamah kata adani dah tido dalam keadaan kelaparan.. sian pulak aku tgk..last2 aku blk laa awal sikit dalam 4.50 cam tu... sampai rumah k.asmah aku peluk adani.. adani ni..mcm tak suka aje tgk aku... masuk kereta aku sumbat txxxx dia tak nk.. aku mula risau... naper laa si adani ni..apa hal lak..
aku bawak balik rumah... sampai rumah dengan tak mandi..aku terus baring..dgn dany..cam biasa laaa menyusukan dia..pun dia tak nk..sambil menangis...maracau2... cam meroyann pun ader... muka aku pun dia tak nak pandang... last... aku nangis... Ya Allah asal dengan anak aku ni... malam tu kul 9.00malam adani tak nk minum jugak... adani dah jadi lembek semacam aje.. aku ajak laki aku g klinik.. sampai laa kami kat poliklinik dr. azhar dan rakan-rakan... doktor kata.. anak awat tak sakit apa..mulut pun ok aje..tak sakit apa pun.. so dia tak bagi ubat apa pun.. dia suh bagi susu guna sudu... blk tu..dany minum laa skt pastu aku dodoi dia masuk buai dia tido...

lepas tu... aku g ddk dengan suami aku.. depan tv..sambil kakak dok makan aiskrim.... tetiba suami aku kata "dia abg rasa esok jom laa kita bagi pulut kuning dekat nek moh tu..." dengan tiba2 kau pandang suami aku.. dan aku kata.. abg kenapa kita terpikir benda yang sama... hairannnn...


kemudian aku mula laa cerita dengan suami aku al-kisah suara yg aku terasa dan terdengar dalam tidur ku itu... lepas tu aku dan suami tu tak de laa nk buat andaian apa just tunggu dan lihat... malam tu aku dengan laki aku... tak buleh tido dibuatnyer.. dek perangai adani... yang menjadi2.. aku bawak masuk kereta jalan2.. sambil menyusukan dia..dia bt tak heran aje.. sedih aku tgk keadaan anak aku tu... aku marah2 laki aku..tu laa abg.., dulu lagi dia cakap..bagi..bagi.pulut kuning tu...tapi abg tak nk bagi..degill tak caya laa apa laaa tgk laa sekarang menda tu kena blk pada anak kita... aku pulak jd tak tentu arah..menangiss malam2 buta...mengenangkan nasib adani...kemuadian kul 2 pagi laki aku g jumpa sorang ustaz kat simpang pulai jauh tu dari rumah aku... mintak suruh di tolong tgk kan apa berlaku pada anak aku.. laki aku tak cakap apa lagi... ustaz tu kata... ishh susu badan isteri kamu ni dah busuk..... sebab tu anak kamu tak nk minum dan bt hal... laki aku kata betul tu ustaz tu sebab saya datang nk mintak tolong.. kemudian ustaz tu kata.. bini kamu ada terlanggar apa pantang ke.. kena ketegurr ke.. amal benda salah ke... peh tu laki aku cerita laa kat ustaz tu pasal nek moh dan pulut kuning.. kemudian... ustaz tu kata "haaa saya dah agak dah... org muda..saya nk nasihatkan kamu.. benda ni jgan ambil lewa dan jgan terlalu percaya.. tetapi benda2 macam ada di dunia ni.. org2 yg belajar ilmu menuntut... minta pengeras setelah berubat kamu kena tunaikan apa yg di hajati.. niat kamu baik tak nk percaya tp..kena laa percaya sedikit benda2 mcm ni... dan sekarang ianya berbalik pada anak dan isteri kamu... nek moh tu dia dah buat susu isteri kamu busuk sebab itu anak kamu tak nk minum.. saya nasihatkan esok kamu pegi hantar apa yg nek tu nk!"


Al-kisah pulut kuning.......

sebelum nk sambung kisah di atas aku cerita dulu kisah pulut kuning ni... cam ni.,. dulu masa dalam pantang si adani ni suka menangis malam.. dah macam2 tempat aku berubat.. segala ustazz.. ustazahh bomoh pekak semua aku tibai... last ada seorang mamber ni rakemen aku pada sorang bomoh perempuan ni.. katanya dia guna ayat quran.. last aku pun pegi laa..

di suatu malam....

aku bawak adani... nk berubat kena malam2... itu syaratnya.. aku masuk sorang...laki aku tunggu luar... isap rokok,, (masalah lelaki)... lepas tu nek moh tu baca ayat apa hentah mula dengar laa baca fatihah.. lepas tu ayat apa aku tak tau laaa..tu laa silapnya laki aku ni..kalau dia ada boleh dia tolong dengarkan.. apa nek moh tu dok cakap..sebab laki aku sekolah arab dulu heheh... sampai ke habis berubat laki aku ni tak masuk..... pastu ms nk kluar...nek tu kata... dik kalau anak kamu ni..dah elok bagi kat nek pulut kuning dengan lauk dan pengera 34sen.. kalau tak baik bawak lagi datang sini... lepas tu aku bagi rm20 kat nek tu..dan BLAH laaa


nak di jadikan cerita... masa kat rumah kami bt apa yg nek tu suruh..sembur air laa mcm2 laa tp..air tu..kami guna semua air2 yg bomoh2 yg kami jumpa tu..kiranya laki aku ni..bijak sangat dia campur semua air tu pastu dia renjis satu rumah...kononnya powerr laa tu..

alhamdulillah berkat dari Allah swt segalanya selesai adani ok sehingga ke hari khamis...seperti yg di ceritakan di atas...


masa hr pertama adani dah sembuh aku cakap kat laki aku.."abg hantar laa pulut kuning tu kat nek tu.. " laki aku cakap tak payah laa.. kita bukan guna ubat dia soorang aje..kita guna pak mat pekak punya sekali... lagi pun DIA dah bagi rm20 kan.. ala pulut2 kuning ni jgn percaya laa.. tu laa laki aku ni tak suka percaya menda2 mcm ni... tu laa aku ni bukannya tak percaya... tapi..kena laa berhati2 betul tak... sampai laa ke hari yang aku cerita di atas pulut kuning tak juga aku bagi kat nek tu...dek hasutan laki aku....

sambungan....penyakit adani..


pagi Jumaat...aku ambik mc.. dek kerna tak tido malam..dan dek nk menguruskan masalah adani ni... aku cakap kat laki aku "abg g laa kedai kat pasar tu ada jual pulut g laaa beli..pastu abg terus g tk intan bagi kat nek moh tu.." laki setuju... kemudian...dia g beli...laa pulut tu... tp kan kawan2... suami tercinta aku ni dia tak beli pulut kuning... tau dia beli apa??? pulut putih dengan rendang ayam...jeng..jeng..jeng..

aku cakap laa bang nek tu nk pulut kuning..pastu laki aku cakap..tak pe laaa janji pulut..pastu..aku ddk rumah melayan si adani...qaseh aku hantar rumah pengasuh..sebab tak terlayan aku dek perangai adani yg meracau2 ni...


di rumah nek moh...

sampai aje... nek tu ada depan pintu... macam tau2 aje ada habuan... laki aku kluar kereta nek tu senyum.. nek tu kata apa... makcik kenaii kamu.... baru ingat nk datang ye... naper dengan anak kamu... sambil2 senyum.. padahal laki aku tak cakap apa2 lagi... ni haa saya datang nk hantar pulut... baru ingat ye... anak macam mana... nek tu tanya.. dengan sedihnya laki aku tak sihat tak nk minum susu..pastu nek tu kata..ermm tak pe2.. aku tolong ubatkan.. dia bukak laa bekas pulut tu..pastu nek tu jerit sikit...eeeeeeeee aku tak nk pulut putih kan aku kata pulut kuning...ermmm pstu laki aku cakap laa nek..pulut putih ke kuning ke sama aje.. itu aje yg termampu saya buat.. pastu nek tu pikir lama gak ler.. peh tu dia cakap tak pe laa... then dia gentel2 pulut tu dalam 3 kentelan kecik2..dia suh bubuh dalam mulut anak aku..bagi dia makan.. kemudian kunyit hidup tu... dia suruh sapu2 kat sendi2 anak aku... peh tu lagi aku 34 sen kemudian blk laaa...


blk rumah aku bt semua yg nek tu suruh.. tp anak aku tetap jugak mcm tu... malam tu tetap tak nk minum dan meracau2...sedih sgt aku... last aku dan mulut jahat ku ini..menyumpah seranah laaa si pulan tu... "sampai hati buat anak aku mcm ni..kalau nk buat pun buat laa pada aku..aku yg salah..bukan anak aku ni..dia kecik lagi..." Ya Allah mati laa anak aku ni.... mcm mn nk bt ni.. aku jd mcm org gila aje tgk adani dok nangis tak henti... aku solat hajat mintak tolong dr Allah.. minta petunjuk... mintak supaya dia diamkan anak aku malam ni..sebab aku sedih sgt tgk adani... yg tak minum apa2 sejak dari hari khamis..hanya 2..3 sudu susu aje.. sedihhhh sgt...


SAbtu....

pagi2 tu mak aku datang dia cakap..k.lang mak rasa kamu bagi laa jugak pulut kuning tu..risau mak..mana tau mulut kata nk tp hati lain..dengan segera aku sendiri pegi pasar cari pulut kuning nk buat malass laa dah laa tak tidurr malam...nk mengisahkan pulut pulak...beli aja..lepas jumpa aku suh laki aku... hantar kat rumah nek tu.. tp kali ni aku dengan adani ikut... tp aku ddk dalam kereta aje.. nek tu kata apa..."hehehe takut kamu ye.. hantar jugak pulut kuning ni kat aku....huahuahuaaa.a...celakaa betullll.... mulut longkang.....


Alhamdulillah petang malam sabtu dan seterusnya adani....sihat seperti sedia kala...dan senangnya hati aku apabila..adani....lebih senang.... nk tidor.. letak aje dah tidur..alhamdulillah... syukur pada Allah...


benda ni aku jdkan pengajaran bt diri ku....mungkin di sebabkan menda ni... anak ku slim dan kurang zat...dan sebab tu.. misi klinik G marah2 tak tentu pasal kat aku...

kesimpulannya.... korang laa buat sendiri....

layannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

16 comments:

I want to lose weight said...

SERAM wei...

Khaleef dulu pernah gak jadi cmni..
Asal kul 3 pagi je, bangun melalak cam kena cucuh putung rokok..

Pergi jumpa satu bomoh pompuan ni kat Rawang.. Raihan pun pernah gak berubat ngn dia..

Lepas tu mmg elok je tido malam smpi skang.. Tapi nasib laa takde mintak pulut ke.. duit ke..

Segalanya disini said...

memang seram citer ni kak.dah mcm keliwon dah..zaman skang pun ada gaks yang masih hantar hantu setan nak susahkan org n tunjuk power ek..semoga nek moh tu insafff

QIQA said...

tu laa zalia..aku kalau bab anak sakit dan jd meracau macam ni memang aku susah ahti sgt2... harap tak terkena lagi nnt

QIQA said...

tu laa naz..dok tgk keliwon sgt..last jadi kat akak lak..heheh

azrin said...

eee...seram plak baca kisah ko ni...mmg betul mende2 halus mmg wujud...anak aku pun pernah kene..mula2 demam..pastu asal azan magrib je nangis2..mengamuk2..last aku pi Darul Syifa..Alhamdulillah elok..cuma kene bawa air masak sebotol..pastu ustaz tu baca2 ayat Al-Quran..kite kene bg minum n sapu kat muka anak..duit mmg tak kene..cuma ade peti duit tuk sedekah...ikhlas kite je...

QIQA said...

ye laa mau tak serah..bulu roma sentiasa naik aje...hehe..tu laa aku mana nk tau nek moh tu...ada bela2..sebab org kata guna ayat Quran laa.. aku kena lebih berhati2 lagi..

azrin said...

seram tu...mende2 halus ni mmg wujud..percaya dgn tak je..anak aku pun pernah kene..mula2 demam pastu asal azam maghrib nangis, mangamuk2..so apa lagi bawa pi darul syifa..alhamdulillah baik..cuma kene bawa air masak sebotol..ustaz tu baca ayat al-Quran..kene sapukan kat muka dgn bg minum..tak kene cas..cuma ade peti derma..sedekah je la berapa2 kite nk...kite muda2 ni tak boleh amik mudah je..

Hazlina Shahrel Mummy Fia said...

mama qareena....
ni mummy Fia ni...

sian baby kan.. tak tau ape2 jadi manse keadaan.

Fia pun selalu kene ketegur. tp tak la meracau cume kerap demam jer...nak cite panjang sgt.

tp ni sume sebab dengki ngan family in law.. disebabkan ku menumpang di rumah itu terkena gak tempias nya....

kakyong said...

ish seram gak kalo jd kat anak2 ku..

so pasni usah rekemen kat sesapa utk berubat dgn nek moh tu... seriau daku...

QIQA said...

tulaa kak yong comfirm saya tak rekeman.. eram dan skt hati lagi nihh..

QIQA said...

ehhh yeke fiaa..sampai hati ye deme.. ni boleh bt cerita ni dalam blog... nak tau jugak ni..hehhe

kathy said...

hu3..
seram giler baca cite ni..nak2 skrg ni dah kul 2.15 pg..meremang gak r bulu roma ni..

alhamdulillah r..
ryan pernah gak kna cam ni tp kite biasenye bca ayat qursy and bca yasin kat ryan..
cma 1x jew dia kna camtu..
kul 2 pg ngis2 ngamuk2..
last2..laki kite azan kul 2 pg..
klau org dgar..kompom igt pak bilal ngigau sbb azan belum msuk waktu lg..
he3..
biasenye..mmg seboleh2nye nak cri ustaz r..tp x pernah jmpa pun..
last2 elok sendiri dgn usaha kitorg..

ezeyy said...

geram lak aku ngan nek moh tu...ada gak orang hati busuk mcm nie...

sian budak kecik....co

e-caR NazRin aka ibuEiymann said...

salam ibu QIQA..
seram gaks baca uolls nyer citer nie.. tp kan..its normal lar bby slalu mnangis dlm pntang.. Eiymann pun cam tue dlu..tiap2 mlm nangis dr kul 1am smpi ke pagi..but then, lps pntang ok dah..k.e-caR rs nwborn bby nangis cenggitu sbb dorang bru nk biasekan diri dgn dunia baru..bile dorang dh biasa.. its gonna be hokeyy..

bab2 percaya tok bomoh/pawang segala bagai ni mmg k.e-caR x percaya..klu nk b'ubat gune ustaz tu xper..tp klu bile dh mintak pengeras smua tue, confirm org tue ade belaan..bile kite dh percaya kt dorang nie, dats y dorang sng nk htr segala bagai kt kite n family.. jz b'ingt lps nie.. jgn jmpe org2 cmne..tkut nnt t'pesong akidah kite sbb percaya dorang blh ubatkn smua tue..jz bear in mind, stiap yg berlaku itu adlh dugaan dr Allah..Allah nk tgk hambaNya redha x dgn dugaannya dan b'usaha ke jalanNya..atau sebaliknya..

sori..t'pjg b'jela laks..

QIQA said...

ibu eymannn..cik QA ni nangis bukan masa dalam pantang aje...lepas pantang sebulan pun dia dok nangis aje...tu yg buat saya tension tu..dah laa nk kerja lagi.. tu yg cari org yg boleh berubat segala bagai tu.. tu laa ibu QIQA akan sentiasa beringat laa selepas ini moga.. tak de dah berlaku selepas ni

anna mariati said...

giler ar bacer citer kak dia nie..
seram tau..

JGN LUPA..TINGGALKAN JEJAK ANDA DI SINI YE..